فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول:کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………….2
1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-2 بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………..4
1-3 سوالات اختصاصی تحقیق…………………………………………………………………………………………………..6
1-4 اهمیت وضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….6
1-5 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………7
1-6 فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..8
1-7 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………9
1-8-1-1111This may be done through the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-2), Rorschach Inkblot test, or the Thematic Apperception Test (TAT). [ 4 ] روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………………………………………..9
1-9 محدوده‌ها و یا قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………..9
1-9-1 محدودیت های در اختیار محقق……………………………………………………………………………………….9
1-9-2 محدودیت خارج از اختیار محقق…………………………………………………………………………………….10
1-10 تعریف اصطلاحات و واژگان (مفهومی، عملیاتی)………………………………………………………………..10
1-10-1 ویژگی های پیکرسنجی………………………………………………………………………………………………..10
1-10-2 ویژگی های شخصیتی………………………………………………………………………………………………….10
1-10-3 قهرمان……………………………………………………………………………………………………………………….11
1-10-4 کاراته…………………………………………………………………………………………………………………………11
1-10-5 کاراته کا……………………………………………………………………………………………………………………..11
1-10-6 مرد ……………………………………………………………………………………………………………………………11
1-10-7 قهرمانان کاتا………………………………………………………………………………………………………………..12
1-10-8 قهرمانان کومیته…………………………………………………………………………………………………………….12
عنوان فهرست مطالب صفحه
فصل دوم: ادبیات وپیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………13
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..14
2-2 مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-1 پیکرسنجی……………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-1-1 تعریف پیکرسنجی………………………………………………………………………………………………………15
2-2-1-2 تاریخچه پیکر سنجی…………………………………………………………………………………………………..15 Anthropometric history is a term coined in 1989 by John Komlos to refer to the study of the history of human height , focusing on explaining secular trends , cycles of various lengths and cross sectional patterns by changes in the socio-economic and epidemiological environment.
2-2-1-3 پیکرسنجی ورزشی …………………………………………………………………………………………………..16
2-2-1-4 نقاط قابل اندازه گیری در پیکر سنجی ورزشی………………………………………………………………16
2-2-1-5 ابزارهای استاندارد پیکرسنجی………………………………………………………………………………………17
2-2-2 شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………20
2-2-2-1 تعریف شخصیت……………………………………………………………………………………………………….20
Finally, people thought to have high levels of blood were said to be sanguine and were characterized by their cheerful, passionate dispositions. [ 10 ]The most popular technique is the self-report- a series of answers to a questionnaire that asks people to indicate the extent to which sets of statements or adjectives accurately describe their own behavior or mental state . [ 5 ]2-2-2-2 تاریخچه شخصیت شناسی …………………………………………………………………………………………20
2-2-2-3 عوامل ایجاد کننده شخصیت……………………………………………………………………………………….21
2-2-2-4 برخی نظریه های مربوط به شخصیت…………………………………………………………………………..21
2-2-2-52-1-2 نظریه ویژگی های شخصیت……………………………………………………………………………………….22
2222-2-2-6 شخصیت و انتخاب رشته ورزشی………………………………………………………………………………..22
2-2-2-7 روش های ارزیابی شخصیت………………………………………………………………………………………23
2-2-2-8 ابعاد پنجگانه اصلی برای درک شخصیت………………………………………………………………………23
2-2-3 قهرمان………………………………………………………………………………………………………………………….24
2-2-3-1 تعریف قهرمان……………………………………………………………… ………………………………………….24
2-2-3-2 تعریف قهرمان ورزشی………………………………………………………………………………………………25
2-2-4 کاراته……………………………………………………………………………………………………………………………25
2-2-4-1 تعریف کاراته…………………………………………………………………………………………………………….25
2-2-4-2 کاراته‌کا………………………………………………………………………………………………………………… …26
2-2-4-3 تاریخچه کاراته در جهان ……………………………………………………………………………………………26
2-2-4-4 تاریخچه کاراته در ایران ………………………………………………………………………………………….. The styles recognised by the WKF areس

27
عنوان فهرست مطالب صفحه
2-2-4-5 سبک های کاراته …………………………………………………………………………………………………….29
2-2-4-6 نمادها و نشان های سبک ها ی کاراته. ………………………………………………………………………32
2-2-4-7 فلسفه کاراته…………………………………………………………………………………………………………….32
2-2-5 کاتا…………………………………………………………………………………………………………………………….32
2-2-5-1 تعریف کاتا……………………………………………………………………………………………………………..32
2-2-6 کومیته………………………………………………………………………………………………………………………..33
2-2-6-1 تعریف کومیته…………………………………………………………………………………………………………33
2-2-7 مسابقات کاراته …………………………………………………………………………………………………………..33
2-2-7-1 مسابقات کتاریخچه کاراته جمهوری اسلامی ایراناتا…………………………………………………………………………………………………………..33خبرخوان
2-2-7-2 مسابقات کومیته……………………………………………………………………………………………………….34
2-3 مروری برتحقیقات انجام شده (پیشینه تحقیق)……………………………………………………………………..35
2-3-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور ……………………………………………………………………………..35
2-3-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………………………………………………………………………..41
2-4 نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………..43
فصل سوم: روش شناسی تحقیق……………………………………………………………………………………….44
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..46
3-2 روش آماری……………………………………………………………………………………………………………………47
3-3 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………..47
3-4 نمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………………47
3-5 متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..48
3-6 پارامترها و ابزارهای اندازه گیری اطلاعات ………………………………………………………………………..48
3-6-1 پارامترها و ابزارهای اندازه گیری پیکرسنجی………………………………………………………………… 48
3-6-1-1 پارامترهای پیکرسنجی…………………………………………………………………………………………….48
3-6-1-2 ابزارهای اندازه گیری پارامترهای پیکرسنج ………………………………………………………………49
3-6-2 پارامترها و ابزارهای اندازه گیری شخصیت ………………………………………………………………….51
3-6-2-1پارامترهای شخصیتی (حیطه‌ها و جنبه‌های شخصی) ………………………………………………….51
عنوان فهرست مطالب صفحه

3-6-2-2 ابزار اندازه گیری پارامترهای شخصیت ……………………………………………………………………52
3-6-2-3 روش امتیاز گذاری. . ……………………………………………………………………………………………..52
3-6-2-4 روایی و پایایی پرسشنامه شخصیت ………………………………………………………………………….52
3-7 روش جمع آوری اطلاعات . …………………………………………………………………………………………..53
3-7-1 هماهنگی های مربوط به جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………..53
3-7-2 روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………..53
3-7-3 جمع آوری اطلاعات ویژگی های پیکرسنجی…………………………………………………………………54
3-7-3-1 روش و ابزار اندازه گیری اطلاعات ویژگی های پیکرسنجی…………………………………………55
3-7-4-1 روش و ابزار اندازه گیری اطلاعات ویژگی های شخصیتی…………………………………………..65
3-3-8 روش تجزیه و تحلیل آماری………………………………………………………………………………………..65
3-9 ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………..66
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل و یافته های تحقیق……………………………………………………………67
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….68
4-2 توصیف داده ها………………………………………………………………………………………………………………68
4-2-1 مشخصات آزمودنی ها ………………………………………………………………………………………………69
4-2-3 توصیف ویژگی های پیکرسنج…………………………………………………………………………………….69
4-2-3-1 وزن……………………………………………………………………………………………………………………..69
4-2-3-2 طول……………………………………………………………………………………………………………………70
4-2-3-3 پهنا………………………………………………………………………………………………………………………71
4-2-3-4 محیط…………………………………………………………………………………………………………………..73
4-2-3-5 چین پوستی…………………………………………………………………………………………………………..75
4-2-3 توصیف ویژگی های شخصیتی……………………………………………………………………………………77
4-3 تفسیر داده ها…………………………………………………………………………………………………………………78
4-3-1 فرضیه های مربوط به ویژگی های پیکرسنجی………………………………………………………………..78
4-3-2 فرضیه های مربوط به ویژگی های شخصیتی………………………………………………………………….89
عنوان فهرست مطالب صفحه
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………..92 5-6 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..93
5-2 خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………94
5-3 بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….94
5-3-1 مقایسه ویژگی‌های پیکرسنجی …………………………………………………………………………………………94
5-3-1-1 وزن………………………………………………………………………………………………………………………….95
5-3-1-2 طول اندام ها……………………………………………………………………………………………………………..95
5-3-1-3 پهنا…………………………………………………………………………………………………………………………..96
5-3-1-4 محیط……………………………………………………………………………………………………………………….96
5-3-1-5 چین پوستی………………………………………………………………………………………………………………98
5-3-2 مقایسه ویژگی‌های شخصیتی…………………………………………………………………………………………..99
5-3-2-1 روان آزرده گرایی. …………………………………………………………………………………………………..99
5-3-2-2 برون گرایی……………………………………………………………………………………………………………..100
5-3-2-3 گشودگی…………………………………………………………………………………………………………………100
5-3-2-4 موافق بودن………………………………………………………………………………………………………………100
5-3-2-5 با وجدان بودن…………………….. …………………………………………………………………………………101
5-4 پیشنهادات برخاسته از تحقیق…………………………………………………………………………………………….101
5-5 پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی ………………………………………………………………………………………..102
فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………………..103
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………103
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………109
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………………………..س
پیوست الف: نامه درخواست مجوز……………………………………………………………………………………………….ع
پیوست ب : نامه صدور مجوز…………………………………………………………………………………………………….ف
پیوست ج: فرم رضایت نامه……………………………………………………………………………………………………….ص
پیوست د: فرم ثبت اندازه های پیکرسنجی…………………………………………………………………………………….ق
پیوست و: پرسشنامه شخصیت…………………………………………………………………………………………………….ر
چکیده انگلیسی
عنوان فهرست جداول صفحه
جدول 3-1 اندازه‌های پیکرسنجی……………………………………………………………………………………………….50
جدول 3-2 حیطه‌ها و جنبه‌های شخصیت……………………………………………………………………………………51
جدول 3-3 شماره سوالات مربوط به هر حیطه……………………………………………………………………………52
جدول 3-4 جهت و مرجع آناتومیکی نقاط مختلف چین پوستی…………………………………………………….61
جدول 4-1 توصیف آماری ویژگی‌های آزمودنی‌ها بر حسب شاخص‌های مرکزی و پراکندگی……………69
جدول 4-2 توصیف آماری میانگین وزن………………………………………………………………………………………69
جدول 4-3 توصیف آماری میانگین طول……………………………………………………………………………………..70
جدول 4-4 توصیف آماری میانگین پهنا……………………………………………………………………………………….72
جدول 4-5 توصیف آماری میانگین محیط …………………………………………………………………………………..73
جدول 4-6 توصیف آماری میانگین چین پوستی ………………………………………………………………………….75
جدول 4-7 توصیف آماری میانگین ویژگی های شخصیت……………………………………………………………..77
جدول 4-8 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه وزن ……………………………………………………79
جدول 4-9 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه قد ایستاده…………………………………………….79
جدول 4-10 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه قد نشسته………………………………………….. 79
جدول 4-11 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه طول بازو……………………………………………80
جدول 4-12 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه طول ران …………………………………………..80
جدول 4-13 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه طول ساق پا ……………………………………….81
جدول 4-14 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه پهنای آرنج………………………………………….81
جدول 4-15 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه پهنای اپی کندیل ران ……………………………82
جدول 4-16 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط بازو در حالت استراحت……………….82
جدول 4-17 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط بازو در حالت انقباض………………….83
جدول 4-18 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط ساعد……………………………………….. 83
جدول 4-19 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط مچ دست …………………………………..83
جدول 4-20 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط کمر ………………………………………….84
جدول 4-21 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط لگن…………………………………………..84
جدول 4-22 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط ساق پا ………………………………………85
جدول 4-23 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه محیط مچ پا ………………………………………..85
عنوان فهرست جداول صفحه
جدول 4-24 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی سه سر بازو ………………………86
جدول 4-25 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی دو سر بازو …………………….. 86
جدول 4-26 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی تحت کتفی………………………..87
جدول 4-27 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی فوق خاصره ای………………….87
جدول 4-28شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی شکم………………………………….88
جدول 4-29 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی عضله ران………………………….88
جدول 4-30 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه چین پوستی پشت ساق پا……………………..89

جدول 4-31 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه شاخص روان آزرده گرایی…………………….89
جدول 4-32 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه شاخص روان برون گرایی……………………. 90
جدول 4-33 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه شاخص روان گشودگی ……………………….90
جدول 4-34 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه شاخص موافق بودن……………………………..90
جدول 4-35 شاخص های آماری محاسبه شده جهت مقایسه شاخص باوجدان بودن……………….. ……….91
عنوان فهرست شکل ها صفحه
شکل 2 -1 برخی نقاط قابل اندازه گیری در بدن …………………………………………………………………………….17
شکل ‏2-2 متر نواری مخصوص پیکرسنجی…………………………………………………………………………………….18
شکل ‏2-3 قدسنج دیواری……………………………………………………………………………………………………………..18
شکل ‏2- 4 ترازوی دیجیتال…………………………………………………………………………………………………………..18
شکل ‏2-5 کالیپر چین پوستی…………………………………………………………………………………………………………19
شکل ‏2-6 کالیپر برای اندازه گیری پهنای استخوان‌ها……………… ……………………………………………………..19
شکل ‏2-7 جعبه پیکرسنجی جهت اجرای صحیح تکنیک های اندازه گیری……………………………………….. 19
شکل ‏2-8 تصویر تمرینات کاراته در قرن 19……………………………………………………………………………….. 25
شکل ‏2-9 تصویری از گجین فوناکوشی و جمعی از اساتید………………………………………………………………31
شکل ‏2-10 نماد و نشان سبک‌ها………………………………………………………………………………………………… 32
شکل ‏2-11 تصویر اجرای بخشی از یک کاتا……………………………………………………………………………….. .34
شکل ‏2-12 تصویر مسابقات کومیته……………………………………………………………………………………………….35
شکل ‏3-1 نحوه اندازه‌گیری قد ایستاده…………………………………………………………………………………………..55
شکل ‏3-2 نحوه اندازه‌‌‌‌‌‌‌‌گیری قد نشسته……………………………………………………………………………………………56 شکل ‏3-3 نقاط اندازه‌گیری محیط بدن………………………………………………………………………………………… 59
شکل ‏3-4 نحوه صحیح اندازه‌گیری چین پوستی……………………………………………………………………………..61
شکل ‏3-5 نحوه اندازه‌گیری چین پوستی سه‌سر بازو………………………………………………………………………..62
شکل ‏3-6 نحوه اندازه‌گیری چین پوستی دو سر بازو………………………………………………………………………..62 شکل ‏3-7 نحوه اندازه‌گیری چین‌ پوستی ناحیه تحت کتف…………………………………………………………………63
شکل 3-8 نحوه اندازه‌گیری چین‌ پوستی فوق خاصره ای………………………………………………………………….63
شکل 3-9 نحوه اندازه‌گیری چین‌ پوستی ناحیه شکم……………………………………………………………………….64
شکل 3-10 نحوه اندازه‌گیری چین‌ پوستی ناحیه ران………………………………………………………………………..64
شکل ‏4-1 میانگین ویژگی‌های پیکرسنجی(وزن) قهرمانان کاتا و کومیته……………………………………………..70
شکل ‏4-2 میانگین ویژگی‌های پیکرسنجی (طول) قهرمانان کاتا و کومیته…………………………………………….71
شکل ‏4-3 میانگین ویژگی‌های پیکرسنجی(پهنا) قهرمانان کاتا و کومیته……………………………………………….72
شکل ‏4-4 میانگین ویژگی‌های پیکرسنجی(محیط) قهرمانان کاتا و کومیته……………………………………………74
عنوان فهرست شکل ها صفحه
شکل ‏4-5 میانگین ویژگی‌های پیکرسنجی(چین پوستی) قهرمانان کاتا و کومیته……………………………….. 76
شکل ‏4-6 میانگین ویژگی‌های شخصیتی قهرمانان کاتا و کومیته………………………………………………………78

چکیده
مقایسه ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته کا مرد در بخش کاتا وکومیته
عدم شناخت عوامل مؤثر در قهرمانی، موجب عدم پیشرفت و موفقیت های ورزشی شده و باعث از بین رفتن انرژی و زمان ورزشکار و هزینه زیاد خواهد شد (گیامپترو و همکاران، 2009). هدف از انجام این تحقیق مقایسه ویژگی‌های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته‌کای مرد دربخش کاتا وکومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران بود. جامعه و نمونه آماری این تحقیق 32 نفر از قهرمانان کاراته کای مرد (کاتا 12=n) و (کومیته 20=n) که حداقل یکی از عناوین قهرمانی جهان، آسیا، دانشجویان جهان یا غرب آسیا را کسب نموده بودند، تشکیل دادند. در این تحقیق اندازه گیری پیکرسنجی شامل: وزن، طول قد ایستاده، قد نشسته، طول بازو، ران و ساق پا، پهنای آرنج و اپی کندیل ران، محیط بازو در حالت استراحت و انقباض، محیط ساعد، مچ دست، کمر، لگن، ساق پا و مچ پا، مقدار چین پوستی عضله سه سر بازو، دوسر بازو، تحت کتفی، فوق خاصره ای، شکم، ران و پشت ساق پا و همچنین پرسشنامه شخصیتی فرم کوتاه شده NEO شامل: روان آزرده گرایی، برون گرایی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن طبق شرایط استاندارد و کنترل شده انجام شد. جهت بررسی تفاوت بین ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی از آزمونt و از آزمون اسمیرونف – کولموگروف جهت بررسی طبیعی بودن توزیع و از آزمون لوین جهت بررسی تجانس واریانس استفاده شد. سطح معنا داری نیز برای تمام محاسبات (05/0>p ) در نظر گرفته شد. نتایج به دست آماده در مورد ویژگی های پیکرسنجی نشان داد قهرمانان کومیته دارای وزن بیشتر، قد ایستاده و نشسته، طول بازو، ران و ساق پای بلند تر ، محیط کمر، چین پوستی سه سر بازو و ران بیشتر نسبت به قهرمانان کاتا می باشند و پهنای آرنج، اپی کندیل ران و محیط بازو در حالت انقباض قهرمانان کاتا بیشتر از قهرمانان کومیته بود، ولی در دیگر ویژگی های پیکر سنجی اختلاف معنا دار نبود. در مورد ویژگی های شخصیتی بین برون گرایی و گشودگی قهرمانان کاتا و کومیته تفاوت معنا دار بود. به طور کلی یافته های تحقیق بیانگر اختلاف در برخی از ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی بین قهرمانان کاتا و کومیته می باشد. بنابر این ضروری به نظر می رسد که در هدایت و گزینش ورزشکاران به بخش های کاتا و کومیته به این ویژگی ها توجه گردد.
واژه های کلیدی: ویژگی های پیکرسنجی، ویژگی های شخصیتی، قهرمانان کاتا، قهرمانان کومیته
فصل اول‌:
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
ورزشکاران، زینت جامعه بوده و باعث افتخار می باشند و قهرمانان ورزشی مانند ستارگان می‌درخشند (بوستانی، 1389). اکثر انسان ها با توانایی بالقوه متولد می شوند اما با کسب تجربه لازم وآموزش های صحیح و ضروری استعداد بالقوه آنها بارور و شکوفا می گردد (اشمیت1،1384).
بسیاری از والدین علاقه‌مندند کودکانشان موفقیت در رشته های ورزشی را تجربه کنند، حتی ممکن است برخی از آنها تمایل داشته باشند کودک خود را در سطح نخبگان ورزشی و قهرمانان ملی و بین‌المللی ببینند. پیشرفت از سطوح ابتدایی به سطح نخبگی، در ورزش فرآیندی بسیار پیچیده دارد، فرآیند کشف ورزشکاران با استعداد برای شرکت در یک برنامه تمرینی سازماندهی شده یکی از موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است، همه افراد می‌توانند در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمایند اما افراد کمی به سطوح بالای مهارت و چیرگی دست می‌یابند (ابراهیم و حلاجی، 1386). هر فردی می تواند به فعالیت ورزشی ویژه ای بپردازد، اما تعداد کمی هستند که به مرحله نخبگی و قهرمانی می رسند(لیدر2، 2005).
ورزشکاران برای رسیدن به اهداف ورزشی خود نیازمند کسب مهارت‌‌ها در دو زمینه جسمانی و روحی روانی هستند و دستیابی به اوج عملکرد ورزشی با ویژگی‌های روانشناختی و پیکری برجسته میسراست (بخردی، عابدنظری و ذکایی، 1380). درچند سال اخیر تحقیقات زیادی در زمینه شناسایی و بهبود عوامل موثر بر موفقیت ورزشکاران انجام شده است و اوج عملکرد ورزشکاران مهمترین دغدغه مربیان در تورنمنت های بین‌المللی است‌ (توتردل، 2001). یکی از مهم ترین اجزای وابسته به تندرستی، ترکیب بدنی می باشد. در بسیاری از تحقیقات بین ویژگی های پیکرسنجی و اجراهای ورزشی ارتباط و همبستگی بالایی مشاهده شده است (دولت آبادی، 1379). عواملی چون اندازه و تر کیب بدنی و شاخص های اجرایی مهارت حرکتی نقش بسزایی در گرایش افراد به یکی از رشته های ورزشی خاص دارد. به عنوان مثال، اهمیت قامت بلند در ورزشکاران ورزش های تیمی کاملاً پذیرفته شده است یا داشتن قامت کوتاه در ژیمناست ها باعث مزیت مکانیکی و موفقیت اجرای مهارت شده است (زونیگا3 و همکاران 2011). یقینا رسیدن به اوج عملکرد ورزشی بدون برخورداری از مهارت های روانی امکان پذیر نمی‌باشد و گام مهم در این مسیر، ارزیابی مهارت‌های روانشناختی و شخصیت ورزشکاران است (تجاری، زارعی و عظیم نژاد،1388). ورزشکاران نخبه نمونه های عالی رشد مهارتهای حرکتی هستند، این ورزشکاران بر اساس اندازه و وضعیت بدن و تجارب شناختی و اجتماعی خود عملکردهای حرکتی را به حداکثر درجه و میزان پیشرفت می رسانند و می‌توان با بررسی وشناخت این قابلیت ها از آن بعنوان شاخص و معیاری برای استعداد یابی در رشته های مختلف ورزشی استفاده نمود (هی وود4،1390). یکی از رشته های ورزشی که امروزه مشتاقان زیادی در سراسر دنیا از جمله در کشورمان دارد ورزش کاراته می باشد. ورزش رزمی کاراته برای اولین بار در منطقه ای به نام اوکیناوا5 جزیره ای بین چین و ژاپن در حدود 4000 سال پیش توسط افسران چینی راه یافت، شکل ابتدایی کاراته روش مبارزه ای چینی به نام کمپو6 بود که طی سالیان طولانی تبدیل به ته7 و سپس کاراته گردید (حسین خان، 1383). این رشته ورزشی نیز مانند دیگر رشته ها مسیر تکامل را پیموده و به شکل امروزی در آمده است و دارای مسابقات رسمی در سراسر دنیا در قالب قهرمانی قاره ای و جهانی می باشد که در دو بخش کاتا8 (فرم) و کومیته9 (مبارزه) ، بانوان و آقایان در رده های وزنی و سنی مختلف می باشد (مردانی، 1389). اما تاکنون تحقیقات اندکی به منظور شناسای ویژگی های مورد انتظار قهرمانی رشته ورزشی کاراته به تفکیک در دو بخش کاتا و کومیته با استفاده از شاخص های پیکرسنجی و شخصیتی انجام شده است، امید است نتایج این تحقیق که با تاکید بر مقایسه ویژگی های مختلف پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاتا و کومیته می‌باشد، اطلاعات نسبتاً جامعی در اختیار مربیان، اولیاء و مسولین رشته ورزشی کاراته جهت شناسایی بهتر استعدادهای هنرجویان کاراته در دو بخش فراهم سازد، تا با توجه به کمیت بالای هنرجویان کاراته در سطح کشور، این رشته ورزشی بتواند نتایج مطلوب‌تری را درعرصه های بین‌المللی کسب نمایند.
1- 2 بیان مسئله
متخصصان و مربیان با تجربه برخی مزایای استعدادیابی ورزشی را اینگونه عنوان می‌دارند که زمان مورد نیاز برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی با استفاده از افراد برگزیده کاهش می یابد، و افراد به سمت رشته‌هایی که از نظر جسمانی و روانی برای آنها مناسب‌ترند هدایت می شوند (ابراهیم و حلاجی، 1386). معیارهای بکارگرفته شده برای استعداد یابی در هررشته ورزشی باید اختصاص به آن ورزش داشته باشد، ویژگی‌های پیکرسنجی افراد مانند قد، وزن، طول اندامها، پهنای اندامها و میزان چربی بدن نقش اساسی را در بسیاری از رشته های ورزشی بازی می‌کند (بخردی و همکاران، 1380 ). ویژگی های پیکری یکی از شاخص های تعیین کننده ویژگی های افراد به منظور توصیف ساختار بدنی دارای اهمیت زیادی می باشد (ربت10، 2007). همچنین سال های زیادی است که محققان روان شناسی ورزش، تلاش می کنند تا نیمرخ های شخصیتی ورزشکاران زبده را برای پیش بینی موفقیت های آتی آنها ترسیم نمایند (انشل11، 1385 ). متخصصان و برنامه ریزان ورزشی نقش شاخص های روانشناختی و پیکرشناختی در عملکرد ورزشکاران در میدان های مسابقه را مورد بررسی قرار می دهند و می کوشند تا با آزمون های مختلف شناخت روشن تری از این قابلیت‌ها بدست آورند، که بهتر بتوانند ورزشکاران را جهت دست یابی به موفقیت های ورزشی هدایت نمایند (ابراهیم و حلاجی، 1386). مربیان با بهره گیری از یافته های روانشناسی ورزش، می توانند به صورت کاربردی در جلسات تمرین و با ارزیابی نا محسوس خلق و خوی ورزشکاران پر استرس و تبدیل آن به خلقیات مثبت، نقش چشمگیری در بهبود اعتماد به نفس و اثر بخشی ورزشکاران و موفقیت آنها داشته باشند (اصفهانی، قزلسفلو و علی لو،1391).
برنامه‌‌ریزی جهت پرورش نخبگان و قهرمانان ورزشی نیازمند اطلاعاتی جامعی از وجوه مختلف ورزشکاران نخبه می‌باشد، این اطلاعات بخصوص شامل اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریکی و روانی است که با مقایسه این اطلاعات قادر خواهیم بود ضمن کمک به قهرمانان در رقابت‌های آتی، با تعمیم این شاخص‌ها به ورزشکاران مبتدی، نوجوان و جوان استعدادیابی را در تمام رده های سنی آن رشته ورزشی میسر سازیم (شمس و سخنگویی، 1391). ورزش کاراته نیز از این امر مثتسنی نیست، ترکیب بدن در کاراته، مثل قد بلند در بخش کومیته می تواند یک مزیت به حساب آید، اما در بخش کاتا ممکن است تا حدودی یک مانع جهت اجرای موفقیت‌آمیز باشد. ویژگی های شخصیتی نیز در این دو بخش می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد (بوستانی، 1389). لذا با توجه به فعالیت سی ساله محقق در این رشته به عنوان هنرجو و ورزشکار، قهرمانی در سطح کشور و تورنمنت های بین المللی، مربی و داور بین المللی، مؤلف اولین کتاب مربیگری کاراته در ایران، مسؤل کمیته آموزش فدراسیون کاراته ، دبیر انجمن کاراته دانش آموزی کشور و …. همواره در پی راهکاری جهت شکوفایی بهتر استعداد های بالقوه موجود در کشور بخصوص ورزش کاراته بوده است، تا نگرش تازه ای را از بعد علمی برای مربیان، ورزشکاران، والدین، دست اندرکاران و مسئولین ورزش کاراته ایجاد نماید. با توجه به نکات مطرح شده، این که هنرجویان کاراته درسطوح قهرمانی در یکی از دو بخش کاتا یا کومیته به صورت تخصصی به فعالیت می پردازند و غالباً فعالیت ایشان بدون در نظر گرفتن ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی است این پژوهش در نظر دارد تا با مقایسه این دو ویژگی شاخص مناسبی را برای کمک به دستیابی موفقیت در دو بخش کاتا و کومیته ارائه نماید. لذا با توجه به توضیحات برشمرده، محقق در تلاش برای پاسخ به این سوال است، که آیا بین ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته‌کای مرد دربخش کاتا و کومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران تفاوت وجود دارد؟
1-3 سوالات اختصاصی تحقیق
1- آیا بین ویژگی های پیکرسنجی (وزن، طول قد ایستاده و نشسته و طول اندام ها، پهنای اندام ها، محیط اندام ها و چین پوستی) قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته تفاوت معنی داری وجود دارد؟
2- آیا بین ویژگی های شخصیتی (روان آزرده گرایی، برون گرایی، گشودگی، موافق بودن و باوجدان بودن)
قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته تفاوت معنی داری وجود دارد؟
1-4 اهمیت وضرورت تحقیق
متخصصان امر ورزش معتقدند ورزشکارن بسیاری وجود دارند که سال های متمادی در رشته ورزشی که برگزیده‌اند فعالیت می‌کنند اما موفق نیستند، در حالی که برخی دیگر به درجات بالایی از موفقیت رسیده‌اند. پیش‌بینی موفقیت در یک رشته ورزشی خاص، کار آسانی نیست، زیرا عوامل متعددی در موفقیت یک ورزشکار دارای اهمیت است و از آنجایی که توانایی های انسان یک فطرت ثابت نیست و می‌تواند در طول زندگی تغییر نماید و در اثر عدم دستیابی به فرصت مناسب یا انتخاب اشتباه هرگز بارور نگردد، بنابراین کشف این توانایی ها ضروری است (شکرالهی اردکانی، 1390). هر انسانی در نوع خود منحصر به فرد است، با این وجود بین بسیاری از انسان ها، آن قدر شباهت وجود دارد که می توان نکات مشترکی را در نظر گرفت. اگر چه روان شناسان وجود شباهت هایی بین افراد را قبول دارند، ولی توجه به تفاوت های افراد از یکدیگر، معطوف شده است. چرا عده ای موفق و بعضی ناموفق اند؟ چرا درک افراد از امور متفاوت است؟ تنوع استعدادها از کجا ناشی می شود؟ و غیره (فتحی آشتیانی،1390). شناسایی و توجه به تفاوت های بین افراد ممکن است در تشویق و راهنمایی آن ها به طرف رشته ورزشی معینی مفید واقع شود یا اینکه آن ها را از فعالیتی که امکان موفقیت در آن کم است، دور نگه دارد ( اشمیت، 1384). امروزه با توجه به حرفه ای شدن ورزش، شناخت وضعیت و ساختار بدنی آنچنان مورد توجه متخصصین قرار گرفته است که سوق دادن نونهالان و نوجوانان به رشته های ورزشی که درآن مستعد هستند، از مهمترین عوامل شناخت نوع ورزش برای هنرآموز به شمار می رود، زیرا در این شیوه هم از اتلاف وقت هنرجو و مربی جلوگیری شده و هم از هزینه های بیهوده جلوگیری می گردد (نجف آبادی و همکاران، 1391).
ورزش‌های رزمی از رشته های مطرح ورزشی بوده و مرتباً شاهد پیوستن رشته های رزمی بیشتری در مسابقات بزرگ بین‌المللی چون المپیک هستیم. بی تردید ورزش‌های رزمی از جمله کاراته در ایران جزو موفق ترین و مدال آورترین رشته‌های ورزشی بوده و نوجوانان و جوانان زیادی همه روزه به این رشته ها روی می‌آورند (درویش، 1370). اکثر قریب به اتفاق ورزشکاران فعال رشته کاراته در دو بخش کاتا وکومیته بینش و دانش کافی را از محتوای رشته انتخابی خود نداشته اند وعواملی چون راهنمایی و نقش والدین، تماشای تمرینات ومسابقات و فیلم های رزمی، آشنایی با مربیان و ورزشکاران کاراته، در گرایش آنها به سمت این رشته ورزشی موثر بوده است (انوری، 1390). نتایج تحقیقات نشان داده است که هیچ یک از کاراته کاها بر اساس شاخص های استعدادیابی در فعالیت کاراته شرکت نکرده اند و اساساً در کشور ما هیچ گونه مبنای علمی برای استعدادیابی افراد در رشته کاراته وجود ندارد و کلیه ورزشکاران تنها بر اساس علاقه خود یا خانواده شان وارد رشته ورزشی کاراته می شوند (شیخ، شهبازی، امینی و غلامعلی زاده، 1385). موفقیت های این رشته در عرصه های مختلف بین المللی بیشتر مرهون کمیت بالای علاقه مندان در سطح کشور نسبت به کشورهای دیگر و تلاش های مربیان و ورزشکاران می باشد.اغلب ورزشکاران کاراته با آزمون و خطا وارد یکی از دو بخش کاتا یا کومیته می شوند که گاهی به علت عدم دستیابی به موفقیت حتی در سطوح پایین سرخورده شده و پس از مدتی این ورزش را رها می کنند و یا اینکه سالیان متمادی بدون دستیابی به موفقیت، هزینه های مادی و معنوی زیادی ر ا هم خود و هم جامعه، متقبل می شوند. تحقیق حاضر با توجه به بررسی هایی که بین ویژگی‌های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته‌کای مرد در دو بخش کاتا و کومیته دارد به توصیف و مقایسه این ویژگی ها می پردازد تا در جهت برنامه ریزی علمی برای هدایت صحیح ورزشکاران با توجه به قابلیت های بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

1-5 اهداف تحقیق
الف) هدف کلی
هدف کلی از این تحقیق مقایسه ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته می باشد.
ب) اهداف ویژه
با توجه به اقبال روز افزون مردم به مقوله تربیت بدنی و ورزش و سودمندی آن برای جامعه و اشتیاق نوجوانان وجوانان برای شرکت در فعالیت های ورزشی از جمله ورزش کاراته و مدال آوری این رشته در عرصه های آسیایی و جهانی و چشم اندازی به راه یابی این رشته به المپیک، باید به مقوله راهنمایی و هدایت ورزشکاران کاراته کشورمان، با دید علمی نگریسته شود.
ج) اهداف اختصاصی

در این سایت فقط تکه هایی از این مطلب با شماره بندی انتهای صفحه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

اینجا کلیک کنید

1- مقایسه ویژگی های پیکرسنجی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته شامل:
* مقایسه وزن قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران.
* مقایسه طول قد ایستاده، قدنشسته وطول اندام های قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه پهنای اندام های قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه محیط اندام های قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه چین پوستی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
2- مقایسه ویژگی های شخصیتی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته شامل:
* مقایسه روان آزرده گرایی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه برون گرایی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه گشودگی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه موافق بودن قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
* مقایسه باوجدان بودن قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته.
1-6 فرضیه های تحقیق
الف) فرضیه کلی
بین ویژگی‌های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته تفاوت معنی‌داری وجود دارد.
ب) فرضیه های اختصاصی
1- بین ویژگی های پیکرسنجی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته تفاوت معنی داری وجود دارد.
* زیر فرضیه های پیکرسنجی
بین زیر فرضیه های (1- وزن 2- طول قدایستاده، قد نشسته، بازو، ران و ساق پا 3- پهنای آرنج و اپی کندیل ران 4- محیط بازو درحالت استراحت و انقباض، ساعد، مچ دست، کمر، لگن، ساق پا ومچ پا 5- چین پوستی سه سربازو، دو سربازو، تحت کتفی، فوق خاصره ای، شکم، ران و پشت ساق پا) قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا وکومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران تفاوت معنی داری وجود دارد.
2- بین ویژگی های شخصیتی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته تفاوت معنی داری وجود دارد.
* زیر فرضیه های شخصیتی
بین زیر فرضیه های (1-روان آزرده گرایی 2- برون گرایی 3- گشودگی 4- موافق بودن 5- با وجدان بودن) قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا وکومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران تفاوت معنی داری وجود دار
1-7 روش تحقیق
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای می باشد و از نظرهدف، کاربردی است. هدف آن مقایسه ویژگی های پیکرسنجی و شخصیتی قهرمانان کاراته کای مرد در بخش کاتا و کومیته حاضر در اردوی تیم ملی ایران می باشد.
1-8-1-1111This may be done through the Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-2), Rorschach Inkblot test, or the Thematic Apperception Test (TAT). [ 4 ] روش تجزیه و تحلیل آماری
با توجه به ماهیت مطالعه حاضر که مقایسه ویژگی های پیکرسنجی و حیطه ها و جنبه های شخصیت آزمودنی ها بود، ابتدا از شاخص های مرکزی میانگین و انحراف معیاراستفاده شد. و سپس جهت طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون اسمیرنوف- کولموگروف و تجانس داده نیز توسط آزمون لوین مورد آزمون قرار گرفت و برای تعیین محل تفاوت از آزمون t مستقل و محاسبات تا (05/0p < ) در نظر گرفته شد انجام عملیات آماری توسط نرم افزار spss19 انجام گردید.
1-9 محدوده‌ها و یا قلمرو تحقیق
1-9-1 محدودیت های در اختیار محقق

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید